loading...
تکنولوژی
احسان بازدید : 31 دوشنبه 11 دی 1391 نظرات (0)

 



من این شانس را داشتم که آیفون 5 را به مدت یک هفته دراختیار داشته باشم.هر کاری را که به ذهنم رسید با این گوشی انجام دادم. آیا همون حس هیجان آور بودن آیفون 4s رو میده؟ نه.آیا بازی رقابتی گوشی های هوشمند رو عوض میکنه ؟ نه. بعضی از گوشی های هوشمند دیگر از بعضی جهات بهتر از آیفون 5 هستند،اگر صفحه نمایش بزرگتر میخواهید Samsung Galaxy S3 و اگر گوشی با عمر باطری بیشتر می خواهید Droid Razr Maxx همان گوشی هایی هستند که به دنبالشان هستید.
اما اگر یک گوشی هوشمند با مهندسی عالی، جامع و زیبا میخواهید که همه نیازهایتان را پوشش بده درست همینجاست! مانند MacBook برای دنیای لپتاپ ، آیفون جدید، اگه نگیم بهترین گوشی طراحی شده ی موجوده، قطعا جزء یکی از سه گوشی برتره !!


خوب حدس بزنید چه چیزی در آیفون 5 تغییر کرده؟ حالا آیفون از شبکه 4G LTE پشتیبانی می کنه و اگرچه نه یک صفحه نمایش بزرگ، اماصفحه نمایش آن نسبت به آیفون 4S بزرگتر شده. این همه ماجرا نیست، دوربین عالی آیفون 4S به طرز ماهرانه ای بهتر شده ،کیفیت اسپیکر های گوشی و نویزگیر ارتقا یافته و مثل همیشه سیستم عامل IOS 6 باعث افزایش ویژگی های بیشتر این گوشی شده که شامل سیستم جهت یابی کارآمدتر، نرم افزار فرمان صوتی(سیری) و PASSBOOK باهوشتر میشه. 
سوال اینه که یک سال بعد آیا این امکانات کافی خواهد بود؟ برای من که کافیه. من چیز بیشتری بر روی گوشی آیفون خودم نمی خوام.مطمئنا اگر بخوام آرزویی هم بکنم اینکه تکنولوژی جادویی جدیدی بیاد که دندونام رو برام مسواک بزنه البته نه با این قیمت!!!!!


مانند چرخه عمر تمامی گوشی های آیفون، بعضی از ویژگی های جدید این گوشی هم در کانون توجه قرار گرفته شدند، شبکه 4G، سایز صفحه نمایش و طراحی دوباره گوشی.
به احتمال زیاد تا الان اطلاعات زیادی از چند و چون این گوشی بدست آوردید.اما اگر به مشخصات بیشتری نیاز دارید در ادامه مطلب با من همراه باشید تا اطلاعات ریزتری از گوشی در اختیارتان قرار بدم.


اولا، از وزن سبک این گوشی شگفت زده خواهید شد. این سبکترین گوشیه هرچند دارای ال سی دی با طول بیشتر وبزرگتره. بعد از چند روز داشتن این گوشی، آیفون 4S به سنگینی سرب به نظر میرسه!
دوما، طول ال سی دی گوشی اصلا به چشم نمی آید و توی ذوق نمیزنه 
فضای اضافی بالای کی بورد اجازه می ده که شما بیشتر و راحتتر متن را ببینید، پخش ویدئو در حالت افقی صفحه نمایش به خاطر صفحه نمایش بزرگتر بهتر شده و سازماندهی صفحه منو به دلیل وجود تعداد آیکون های بیشتر در یک صفحه راحتتر شده. کسی چه میدونه که شرکت های تولید بازی چه نقشه ای برای این صفحه نمایش در سر دارند؟ اما این فضای اضافی در حالت افقی می تواند به آسانی برای دکمه ها و کنترلهای مجازی استفاده بشه.
سوما، این گوشی ممکنه کاری بکنه که بنظر اینترنت Wi-Fiخانگیتون کند برسه.یا حداقل برای من اینطور بوده.صاحبان دیگر گوشی هایی 4G LTE را نمی شه شوکه کرد، اما صاحبان آیفون بعد از ارتباط برقرار کرن با LTE به این فکر می رسند که استفاده از LTE به جای Wi-Fi ممکنه به یک ارتباط سریعتر منجر بشه .در یک آزمایش برای تست مکالمه ویدئویی، شبکه LTE از سرعت 10 تا 20Mbps پشتیبانی کرد ! 
استفاده از آیفون 5 به عنوان یک هات اسپات (hot spot) برای لپتاپ یا دستگاه های دیگر همانند Ipad نسل سوم نتیجه عالی بدست می ده و البته یادتون نره که آیفون 5 کوچکتره .در ضمن شارژ وسیله همراه و هزینه استفاده از شبکه را هم در نظر بگیرید.
این قسمت البته تو ایران فعلا کاربردی ندارد.....امیدواریم یه روزی یه همچین امکاناتی را تجربه کنیم...یه روز بعد از ظهر!!!

 

ظاهر گوشی: باریک، فلزی، سبک مانند پر!
شما ظاهر گوشی را میشناسید، حتی اگر بعد از سالها به طرز ماهرانه ای تغییر کرده باشه: دکمه Home دایره وار، قاب مستطیلی، سایز صفحه نمایش آشنا. آیا میشه گفت که طراحی این گوشی ، که با این تغییرات کوچک آراسته شده، تغییر کرده ؟
آیفون جدید یک بدنه فلزی پهن داره که از مدل قبلی کشیده تره اما همچنین باریکتر شده..هنوز هم یک گوشی بزرگ مانند Samsung Galaxy Note یا HTC One Xنیست. آیفون 5 نسبت به آیفون 4 و 4S بزرگتر شده است اما بطرزی ماهرانه.

 


از جلو و پهلو ، بسیار شبیه آیفون 4 و 4S است. مانند آنها دکمه های تغییر صدا در کنار گوشی و دکمه خاموش/روشن در بالای گوشی قرار گرفته اند. ورودی هدفون به پایین گوشی انتقال یافته، مانند iPod Touch. بعضی ها خوششان می آید و بعضی ها نه ! در واقع تمام دکمه ها به نوعی جدید هستند: ورودی هدفون، اسپیکرهای بزرگتربا یک نوع تفاوت از پنجره مشبک سوراخدار و یک پورت اتصال باریک وسبکتر.


پشت براق گوشی با بدنه ای فلزی جایگزین شده. ممکنه که به نظر جدید برسه اما کمی همان حالت نقره ای – مشکی پشت گوشی های آیفون را حفظ کرده. البته هنوز بالا و پایین گوشی براقه. بدنه گوشی با آلمینیوم پوشیده شده –همانند لپتاپ مک بوک اپل، دقیقا همان حس را میده. بنابراین مراقب خش افتادن روی گوشی باشید. آلمینیوم بیشتر قسمت های پشتو کناره های گوشی را پوشش داده ،جایگزین استیل در بدنه آیفون 4 و 4S شده و درنتیجه گوشی سبکتر شده. قسمت های براق به زیبایی در بالای پوشش آلمینیومی قرار گرفته، که از پشت و جلو به لبه آیینه ای زاویه دار ختم شده و گوشه های تیز را از بین برده.


چرا پشت براق گوشی را تغییر دادن؟ آیا این به خاطر دوام بهتر گوشی بوده یا به خاطر کم شدن وزن گوشی؟ اپل از ادعای سبک بودن گوشی به خودش می باله و قطعا پشت آلمینیومی گوشی هم جزئی از اونه.بنابراین به سمت Nano-SIM حرکت کرده و به همین خاطر گوشی دارای ضخامت کمتر و اتصالگر (dock connector) کوچکتر است..عکس ها را ببینید.
به آیفون 4 در کنار آیفون جدید نگاهی بیندازید ، متوجه تفاوت میان ضخامت دو گوشی شدید ؟ گوشی جدید خیلی بزرگ نیست، اما حس باریکی را با توجه به بزرگتر شدن طول و عرض گوشی، به خوبی ایجاد میکنه. و چیزی که توجه من رو به خودشش جلب میکنه سبکی این گوشیه! آیفون 5 با حدود 112 گرم وزن سبکترین آیفونیه که تا الان به بازار اومده. آیفون 4 با وزن 139 گرم در حدود 27 گرم از آیفون 5 سنگین تره.. 
آیفون 5 تفاوت چشمگیری نکرده اما بنظر میاد طراحی آیفون داره به سمت طراحی های آیپد و مک بوک میره.


صفحه نمایش گوشی هنوز هم مانند خیلی از گوشی های آندروید از لبه تا لبه نیست. اما فضای خالی اضافی از بین رفته تا صفحه نمایش بزرگتر باشد.فضاهای اندکی برای دکمه Home و بلندگوی داخلی گوشی (earpiece) در نظر گرفته شده . طول صفحه نمایش گوشی دقیقا اندازه گوشی Samsung Galaxy S 2 است. اما عرض دو گوشی یکسان نیست. بدنه ای باریکتر به آیفون نیز همان حس خوش دستی رضایت بخش را میده و من فکر میکنم آیفون خوش دستتر است و عرض کمتر باعث میشه هنگام صحبت کردن با آن کمتر فضای جلوی صورتتان را بگیره.

بعد از یک هفته کار با گوشی فراموش کردم که این گوشی بزرگتر شده، این میتونه نکته مثبتی باشه و همچنین گوشی در جیب شلوارم به هیچ عنوان حس آزاردهنده ای نداشت .


صفحه نمایش 4 اینچی، بلندتر از همیشه!
سرانجام آیفون 5 صفحه نمایش 3.5 اینچی خود را پس از 5 سال بزرگتر کرد اما افزایش طول نه عرض!! عبور از آیفون 4 و 4Sبا صفحه نمایش 3.5 اینچی و 960x640 پیکسلی به سمت یک صفحه نمایش 4 اینچی و البته 1,136x640 پیکسلی که به معنی 326 پیکسل در هر اینچ خواهد بود..فضای بیبشتری برای ویژگی های گوشی ایجاد شده و همچنین فضای بیشتر برای به نمایش در آمدن عکس و یا ویدئو.


رابط کاربری آیفون مانند همیشه است با این تفاوت که صفحه نمایش طویلتر اجازه میده که 5 سطر 4 تایی آیکون بر روی صفحه نمایش قرار بگیره اما به هر حال این به عنوان نوآوری در رابط کاربری محسوب نمیشه.



در حالت افقی متن بزرگتر به نظر میرسه که به دلیل طول بیشتره گوشیه ( می توانید کلمات بیشتری را در یه خط بنویسید) کیبورد مجازی در این حالت نیز کمی بزرگتر می شه و باکمی فضای بیشتر در کناره ها که بعضی اوقات مورد استفاده قرار میگیره


البته من تایپ در حالت عمودی را بیشتر دوست دارم چون در این حالت سایز کیبورد اجازه میده که متن رو بالای کیبورد مجازی بهترو بیشتر ببینم.


البته صفحه نمایش آیفون 5 آنقدر هم بزرگ نشده به خصوص اگر آنرا با بعضی از گوشی های آندروید مانند Samsung Galaxy S3 مقایسه کنیم( گلکسی دارای صفحه نمایش 4.8 اینچی است). در نرم افزار Mail app سیستم عامل جدید ،IOS 6 ، 6.5 پیغام به صورت همزمان در صفحه نمایش جا میگیرد در حالی که در آیفون 4S این تعدادبه 5 عدد میرسد.دیگر برنامه ها از این طراحی جدید حتی بیشتر هم سود میبرند.


قطعا شما برای استفاده بهتر از این صفحه نمایش یه اپلیکیشن های جدیدی نیازمندید و و در زمانی که من این گوشی را تست می کردم این اپلیکیشن ها را در اخیتار نداشتم چون ios 6 جدیدا ارائه شده . اپلیکیشن های قدیمی با همان سایزی که در گوشی های موجود به نمایش در می آیند اجرا می شوند با یک نوار کوچک مشکی در پایین وبالا.اپلیکیشن ها به خوبی بر روی سیستم عامل جدید هم جواب می دهند بخصوص در حالت عمودی (portrait mode) اما شما قطعا متوجه تفاوت خواهید شد. تولید کنندگان اپلیکیشن ها به زودی شروع به عرضه اپلیکیشن های جدید برای بهره بردن از مزیت صفحه نمایش این گوشی خواهند کرد.


من iMovie, iPhoto, Pages, Numbers, Keynote, GarageBand, iCards, و تمام اپلیکیشنهای موجود در آیفون 5 (Maps, Reminders, Messages, Photos, Camera, Videos, Weather, Passbook, Notes, Stocks, Newsstand, iTunes, the App Store, Game Center, Contacts, Calculator, Compass, Voice Memos, Mail, Safari, Music, and, of course, Phone) را امتحان کردم و در تمام آنها از مزیت بزرگی صفحه نمایش به خوبی استفاده شده است. برای اینکه ببینیم بقیه اپلیکیشن ها چطور از این مزیت استفاده میکنند فقط باید منتظر موند ودید.
حدس من اینه که بازی ها در کنار اپلیکیشن های ویدئو و عکس و از بعضی جهات اپلیکیشن های مربوط به اخبار و خواندن بیشترین استفاده را از این فضای اضافی صفحه نمایش خواهند کرد.


نمایش ویدئو با توجه به حالت نمایش 16:9 و در نتیجه حذف و یا کاهش letterboxing در حالت افقی بسیار بهتر شده است. ورژن اچ دی Planet Earth را بر روی گوشی اجرا کردم، تمام صفحه نمایش را پر کرد در حالی که در آیفون 4S فضای قابلیت نمایش بدلیل letterboxing کمتر می شود. البته هنوز بعضی از فیلم ها که دارای حالت نمایش 21:9 ( فوق عریض)می باشند ممکن است حالت letterboxing را ایجاد کنند (مانند فیلم وال ایی) اما نسبت به قبل بهتر به نمایش در می آیند. شما هنوز هم می توانید با ضربه زدن به صفحه نمایش زوم کنید.
زمانی که شما بعد از استفاده از آیفون 5 به سراغ آیفون های قدیمی بروید قطعا برای صفحه نمایش آیفون 5 دلتنگ می شوید.


اپل همچنین 44 درصد رنگ بیشتر در این صفحه نمایش به کار برده است همانند آیپد نسل سوم.البته تفاوت چشم گیری از این لحاظ با آیفغون 4 ندارد. تفاوت عمده فقط همان سایز صفحه نمایش است. تنظیمات اتوماتیک روشنایی هم کمی بهتر شده و نسبتا آیفون 5 روشنایی مناسبی را برای اتاقی که من در آن بودم انتخاب کرد



بنظر زمان مناسبی که در مورد انگشت شصت صحبت کنیم!! در واقع سایز انگشت شصت و آیفون 5...در آّیفون 4 شما براحتی می توانستید با انگشت شصتتتان هم با دکمه Home کار کنید هم به بالاترین آیکون موجود در گوشی هم دسترسی داشته باشید..با یکم جابه جایی هنوز هم میشه اینکار را در آیفون 5 انجام داد اما در واقع آیفون 5 بیشتر مناسبه کار با دو دست است که کاربران و برنامه سازان را تشویق میکند که گوشی را در حالت افقی و با دودست به کار ببرند.


تولیدکنندگان بازی احتمالا بیشتر از حالت افقی گوشی و حالا 16:9 برای تولید بازی استفاده خواهند کرد زیرا این استاندارد به کار برده شده در تلویزیون های HD و بیشتر کنسول های بازی است.فضای اضافی برای کنترلرگرها اضافی مناسب است
4G LTE: وسرانجام سریعتر
آیفون 5 سرانجام با شبکه LTE تطابق یافت و به صف بیشتر گوشی های هوشمند بازار و حتی آیپد 3 پیوست.زمانی که گوشی به شبکه متصل باشد در گوشه بالایی گوشی علامت LTE خوانده میشود.اگرچه هنوز هم قابلیت اتصال به شبکه LTEجهانی را ندارد در حال حاضر اتصال به شبکه موجود در خارج از کشور آمریکا غیر ممکن است.


البته پشتیبانی از شبکه کندتر GSM (که شامل EDGE و UMTS/HSPAاست) و شبکه CDMA/EV-DO ، بسته به مدلی از آیفون 5 است که شما خریداری می کنید. LTE آیفون 5 از یک چیپ برای انتقال صوت و اطلاعات، از یک چیپ رادیویی و یک آنتن پویا که به صورت اتوماتیک ارتباط را در بین شبکه های مختلف تعویض می کند، بهره می برد.
در آمریکا AT&T, Sprint, and Verizon Wireless از آیفون 5 پشتیبانی خواهد کرد در کانادا Rogers, Bell, Telus, Fido, Virgin, و Koodo، در آسیا SoftBank, SmarTone, SingTel, و SK Telecom، در استرالیا Telstra, Optus, و Virgin Mobileو در اروپا Deutsche Telekom و EE.... در جایی که LTE وجود ندارد آیفون از dual-band 3.5G HDPA+ استفاده خواهد کرد .
اکنون دو ورژن از این گوشی در آمریکا ارائه شده است. یک مدل با قایبلیت پشتیبانی از GSM و مدل دیگر از CDMA.البته به رویای LTE جهانی نخواهید رسید اما رومینگ بین المللی با 2G و 3G ممکن خواهد بود. همچنین شرکت های Verizon و Sprint قادر به پشتیبانی همزمان دستیابی به اطلاعات و تماس تلفنی در آیفون 5 نیستند در حالی که خیلی از تلفن های دیگر Verizon/Sprint می توانند اینکار را انجام دهند و دلیل آن این است که بقیه تلفن ها از دو آنتن جدا گانه برای LTE و صدا استفاده میکنند ( صدا هنوز توسط LTE پشتیبانی نمیشود)در حالی که اپل از یک آنتن بهره میبرد که اپل دلیل آن را ثبات اتصال بیشتر بیان کرده.
با این وجود ، دستیابی به اطلاعات در شبکه 4G LTE بطرز خیره کننده ای سریع است. در شمال شرغی منهتن هر دوی آیفون های 5 و4S را روی شبکه شرکت AT&T به صورت همزمان امتحان شد سرعت دانلود میانگین 4S به 2.4Mbps در 4G میرسید در حالی که میانگین سرعت دانلود آیفون5 به 20.31Mbps می رسید! به عنوان مقایسه شبکه وایرلس Time Warner خانگی دارای میانگین سرعت دانلود 9.02Mbps در یک ساعت است.
جدول زیر مربوط به مقایسه گوشی آیفون 5 ، 4S و Samsung Galaxy S3 بر روی شبکه های AT&T و Verizon است


آیفون 5 در تملمی موارد Samsung Galaxy S3 را پشت سر گذارده اما Samsung Galaxy S3 در سرعت آپلود Verizon از آیفون 5 پیشی گرفته


سرعت بارگزاری صفحات اینترنت بر روی گوشی آیفون 5 با استفاده از LTE 5.3 ثانیه طول میکشه در حالی که همین عدد برای آیفون 4S 8.5 ثانیه است.برای کسانی که از این شبکه استفاده کرده اند این یه امر عادیه و تعجب نخواهند کرد اما برای دارندگان گوشی های اپل که به دنبال ارتقای گوشی خود هستند این یه خبر فوق العاده است که : LTE سریعتر از اینترنت خانگی پرسرعتشونه
البته این اغوا خطر ناکه: همراه با سرعت بالای LTE قیمت گران !! . مراقب باشید در دام استفاده بیش از اندازه از LTE گرفتار نشید چون به نظر من شما بیشتر از گذشته گرفتار میشید!!
دوربین:
یک چیز درباره این گوشی وجود داره که باید بدونید: حتی دوربین iSight پشتی هم بهتر شده اما نه به اندازه ای دیگر ویژگی های گوشی . همان دوربین 8 مگا پیکسلی قبلی باز هم استفاده شده اما لنز جدیدsapphire-crystal در آن بکار برده شده و البته برخی مشخصات سخت افزاری بهتر شده مثل تنظیم داینامیک نور کم (low-lighting)، و سیستم تثبیت تصویر در 1080P دوربین فیلم برداری و توانایی گرفتن عکس به صورت همزمان در حین فیلم برداری.


دوربین عکس های فوق العاده ای می گیره ، کمی بهتر از گذشته. آیفون 5 عکس های شفاف تری با نور کم می گیره اما نتیجه،اگرچه یکدست تر، دون دون و دارای کیفیت پایین تری نسبت به عکس هایی که در نور زیاد گرفته می شه


.من عکس های زیادی در نقاط تاریک و از اشیا گرفتم و به این نتیجه رسیدم که آیفون 5 قادره که اشیا را به صورت واضح از محیط جدا نشون بده ویژگی که در آیفون قبلی نبود



همچنین عکس های زیادی در بیرون و داخل خانه گرفتم و بزرگترین تفاوتی را که نسبت به مدل هایی قبلی احساس کردم ، پانورومای جادویی جدید و سرعت عکس برداری سریعتر بود یکی از این دو ویژگی بعد از آپدیت کردن IOS6 بر روی گوشی 4S هم قابل دستیابی است.
پانورومای جدید همراه یا IOS 6 عرضه شده و قابل دستیابی برای 4S هم با آپدیت کردن گوشی هست.شما قادر به گرفتن یه عکس 360 درجه تنها با نگه داشتن آیفون در حالت پرتره و چرخیدن به آهستگی هستید .اپلیکیشن شما را در حین عکسبرداری راهنمایی میکنه. گرفتن یک عکس پانوروما با اپل نسبت به همین کار با یک اپلیکیشن دیگر راحتتره


دوربین جدید گوشی نسبت به 4S سریعتر عکس برداری میکنه عکس برداری مجدد در هر دو گوشی در حدود 1 ثانیه طول میکشه اما این تمام داستان نیست در حالت عکس برداری پی در پی آیفون 5 نسبت به آیفون 4S دارای سرعت بیشتریه


تثبیت تصویر باعث کمتر شدن پرش تصویر در فیلمبرداری نسبت به 4S شده هرچند هنوز هم به خوبی یک دوربین تصویر برداری نیست اما در زمانی که شما راه می روید عملکرد عالیست


هنوز هم جهش ها وجود دارند اما با آهسته تر کردن حرکات قطعا کیفیت فیلم برداریی بهتر میشه .حتی ممکنه بعضی اوقات فکر کنید که گوشی روی یک سه پایه قرار داره.عکس های گرفته شده درزمان فیلم برداری همانند عکس هایی نیستند که با دوربین 8 مگا پیکسلی گرفته شدند این عکس ها از صفحه نمایش خود گوشی گرفته می شه نسبت تصویر در این حالت متفاوته و کمی کیفیت پایینتری داره. اما به نظر من این یه آپشن خوبیه که در یک زمان هم بشه فیلم گرفت و هم عکسبرداری کرد 
دوربین جلویی گوشی تا 720P ارتقا پیدا کرده، بنابراین کیفیت عکس و ویدئوی گرفته شده با این دوربین بهتر شده. هر چند نتونستم با یک کاربر آیفون 5 دیگه ای ویدئو چت کنم تا بتونم کیفیت ویدئو چت را بررسی کنم ولی از ویدئو های که توسط این دوربین گرفتم مشخصه که به طور محسوسی کیفیت بالا رفته.


کیفت صدا:
اینجا چیزی داریم که منتقدان اپل باید بنشینند و خوب به آن توجه کنند: آیفون 5 سعی کرده قدم های بزرگی را به سوی یک گوشی بهتر شدن برداره و موفق هم شده.
اپل از تکنولوژی "wideband audio" برای بالا بردن کیفیت صدا استفاده کرده و مهمترین دلیل افزایش این کیفیت استفاه از میکروفن سوم ، بالاتر رفتن کیفیت اسپیکر داخلی و استفاده از نویزگیر بهتره وضوح صدا در تماس هایی که بر قرار کردم نسبت به آیفون 4S به خوبی مشخص بود(با توجه به واکنش تماس گیرنده ها)

با توجه به واکنشی که تماس گیرنده ها داشتند و ابینکه هیچ تماسی هم در حین استفاده از گوشی قطع نشد مشخصه که کیفیت صدا با توجه به تکنولوژی جدید کاملا بهتر شده.



کارایی پردازشگر A6
در سه سال اخیر که اپل پردازشگر های ARM مورد نیازش را خودش تهیه میکنه هر گوشی موفقی که بیرون داده با یک ارتقا در این قطعه همراه بوده: آیفون 4 دارای پردازشگر A4 بود ، آیفون 4S یک A5 دو هسته ای داشت و آیفون 5 دارای یک پردازشگر A6 است که تا کنون در هیچ دستگاه دیگری استفاده نشده همراه با یک رم 1GB که نسبت به آیفون 4S دوبرابر شده.
A6 به طور سفارشی برای آیفون طراحی شده با ویژگی های نامحدودش.میدانیم این به معنی آن است که A6 نسبت به پردازشگر A5 آیفون 4S دوبرابر سریعتر شده و طوری ساخته شده که کوچکتر باشه و مصرف انرژی بهینه تری داشته باشه با استفاده از GeekBench ، یک اپلیکیشن محبوب خطا یاب در IOS ،پردازشگر A6 آیفون 5 مانند یک پردازشگر "ARM v7" سرعت 1.07GHz را (سریعتر از پردازشگر 800MHz آیفون 4S) همراه با یک RAM با حافظه 1,016MB (1GB) به نمایش میذاره.
این تمام داستان نیست. آزمایش گوشی با اپلیکیشن های آزمایشی ( مانند iMovie, iPhoto, Pages, Numbers, Keynote, GarageBand, و iCards, plus Maps) مشخص میکند که گوشی بشدت سریعه.
آیفون جدید با اینکه سریعه و یا حتی ممکنه به لطف سرعت بالای سرویس 4G LTE سریعترهم بشه اما اجرا و جا به جایی سریعتر بین اپلیکیشن ها (switching and launching apps) تغییر کمی کرده است وقتی بعضی از اپلیکیشن ها را اجرا میکنم تغییر زیادی در سرعت اجرا مشاهده نمیکنم اما اپلیکیشن هایی که نیاز به اتصال به فضای iCloud دارند قطعا سریعتر بارگذاری می شه و در بعضی اوقات حتی تا چند ثانیه.
اجرای دوربین در آیفون 5، 2 ثانیه طول میکشه در حالی که در 4S ، 3 ثانیه طول میکشه و مدت زمان بوت شدن گوشی در آیفون جدید 20 ثانیه است که نسبت به 4S سه ثانیه بهتر شده که بنظر زیاد نیست
نتایج بدست آمده از آزمایش بعضی از معیارهای اصلی نتایج جالبی به همراه داشت: در آزمایش معیار SunSpider JavaScript آیفون جدید دو برابر سریعتر از آیفون 4S ( (1,073 msدر برابر 2,238 ms است در GeekBench 2 آیفون 5 پس از 3 آزمایش امتیاز 1461 را بدست آورد که این مقدار برای آیفون قبلی 629 است.آزمایش بازی ها بر روی این گوشی هنوز نمیتونه نتایج مطمئنی را ابراز کنه چون هنوز بازی خاصی منحصرا برای این سیتم عامل و پردازشگر ساخته نشده طوری که مشخصه پردازشگر A6 نسبت به پردازشگر A5 سرعت قابل توجهی را دارست همانطور که A5 نسبت به A4 دارای برتری بود
گرما را حس کنید
در هنگام استفاده از گوشی به مدت طولانی متوجه شدم گوشی چقدر گرم می شه بخصوص زمانی که بجای Wi Fi از LTE استفاده میکنید...بعد از 20 دقیقه کار با LTE پشت فلزی گوشی خیلی گرم میشه اما داغ نمیکنه .. حتی روی کارکرد گوشی هم تاثیر نمی زاره همین حالت در هنگام استفاده از نرم افزار نقشه همراه با شبکه LTE باز اتفاق می افته
iOS 6
معرفی شدن iOS 6 برای صاحبان آیفون نویدبخش داشتن ویژگی های بیشتر بر روی گوشیه از بعضی جهات به روز کردن گوشی های قبلی مخصوصا 4S احساس نو شدن گوشی را به همراه داره. آیفون 5 نرم افزار انحصاری نداره مانند نرم افزار SIRI سال گذشته 4S اما تمام نرم افزارهای قبلی را بدون هیچ مشکلی اجرا میکنه


سیری هم به روز شده و اگرچه من روی 4S علاقه ای به استفاده از این نرم افزار نداشتم اما مثل اینکه ایندفعه خیلی بهتر شده.. اولا باتوجه به شبکهLTEسریعتر به فرمان واکنش نشون میده و ثانیا به انواع بیشتری از فرمان ها پاسخ میده..


همچنین سیری بالاخره کاربرد خودش را در نرم افزار نقشه اپل پیدا کرده که به زیبایی اجرا میشه حداقل از لحاظ بصری مانند یک بازی ویدئویی سورئاله نقشه ها می تونند به صورت سه بعدی به نمایش در بیان ، مثل اینه که Google Earth را اصلاح کرده باشند و به طرز شوکه کننده ای بازی کردن با اون خوشاینده ، اولین باری که از اون استفاده میکنید قطعا ساعتهای زیادی رو با کار کردن با اون سپری خواهید کرد
آیا مفید تر هم هست؟؟ هم آره هم نه. سیستم جهت یابی turn-by-turn که توسط TomTom طراحی شده یه فاجعه برای رانندگانه و بعد از کارکرد مناسب در چند آزمایش اولیه نشون میده که واقعا نا امید کنندست !


مسیریابی در حین استفاده از اپلیکیشن های دیگر نیز کماکان خوب عمل میکند: یک بنر پاپ آپ در بالای صفحه نمایش پیچ بعدی را نشان میده که همراه با یک یاد آوری صوتیه هنگامی که گوشی برای مدتی بیکار می مونه بسته کامل نقشه های راهبری جایگزین قفل روی صفحه نمایش میشه بنابراین هیچ خطایی در سرویس وجود نداره شما میتونید رستورانها و فروشگاه های محلی را پیدا کنید و در همان حین رتبه بندی و نقد های مربوط به آن ها را ببینید چیزی که در اپلیکیشن Google-driven وجود نداشت.


اما کمبودهایی نیز حس میشه ، نمای خیابانی گوگل دیگر وجود نداره چون همکاری بین اپل و گوگل متوقف شده . Flyovers از بعضی جهات این خلا رو پر کرده اما Flyovers فقط برخی شهرهای بزرگ قابل استفاده است..شما میتوانید مسیریابی را هم برای حالت رانندگی و هم پیاده روی انجام بدید اما مسیریابی حمل و نقل عمومی در دسترس نیست .بر روی آیکون اتوبوس کلیک کنید ، اینکار شما را به لیستی از اپلیکیشن ها که دارای این آپشن هستند راهنمایی میکنه این تنها راه حل موجود برای این نقیصه است.

نرم افزار نقشه گوگل بمراتب قویتر از این نرم افزار بوده برخی از حمل و نقل ها و اطلاعات تقشه بنظر کاملا نادرست میرسند اپل قول داده که روی نرم افزار نقشه اش بیشتر کار کنه البته با وجود تعداد زیاد نرم افزارهای نقشه موجود و یا با صبر کردن برای یک نرم افزار در حد نرم افزار گوگل این مشگل رفع خواهد شد فعلا این نرم افزار شبیه یک نسخه آزمایشیه و این ممکنه کسانی رو که متکی به نقشه خوانی از روی گوشی هستند را تو دردسر بندازه.


کیف پول مجازی اپل به حساب پس انداز متصل خواهد بود . قول داده شده که این اپلیکیشن تمام کارهای اپلیکیشن های مشابه را انجام بذه اما پخته تر ، متمرکزتر و با یک فرمت خاص برای فایل حساب پس انداز که بتونه به صورت اتوماتیک به کیف پول مجازی متصل بشه. همچنین نرم افزار موقعیت یاب این ایده که کوپن ها و بلیط های مرتبط با یک محل با رسیدن به آن محل به نمایش درآیند را عملی میکنه


یک چیز که در PASSBOOK و البته آیفون فقدانش به چشم میرسه NFC است..این تکنولوژی در بسیاری از گوشی های موجود در یازار مانند Samsung Galaxy S3 و حتی کامپیوترها و لپتاپ ها که اخیرا ساخته شده اند وجود داره این یک راه محصور شده برای انتقال اطلاعات بین فایل های شخصی و اطلاعات شخصی کارت اعتباری در فروشگاه است من فکر میکردم که این تکنولوژی در آیفون هم بکار برده بشه که اینطور نیست اپل معمولا تمایل داره تا یک تکنولوژی جدید ظهور کنه مثل معرفی شبکه LTE و 3G بعد از خیلی از گوشی های دیگه اونو روی گوشی های خودش اعماال کنه و همچنین اپل راه خودش را برای روبرو شدن با مشکلات معمول داره..این خجالت آوره که هنوز یک کیف پول کامل توسط اپل ارائه نشده ! این چیزی نیست که یک شخص معمولی را نگران کنه شاید NFC ضروری به نظر نرسه اما اگر هم NFC برای خانواده MAC و IOS ساخته نشه، میتونه براحتی بر روی آیفون اضافه بشه.


بهبودهای زیادی در IOS6 دیده میشه: call-management tools, Facebook integration,، طراحی دوباره اپلیکیشن ها و فروشگاه های iTunes


باتری
باتری همیشه مورد توجه من بوده و مطمئنم برای شما هم مهه در گوشی که باریکتر سبکتر شده و همچنین از شبکه 4G LTE پشتیبانی میکند باتری چقدر شارژنگه میداره؟؟ LTE انرژی زیادی مصرف میکنه اما آیفون 5 برای داشتن یک عمر مفید مناسب باتری طراحی شده . البته نه به خوبی Motorola Droid Razr Maxx.اپل قول داده که آیفون جدیدش از 8 ساعت مکالمه در شبکه 3G، 8 ساعت گشت وگذار در شبکه 3G ،8 ساعت ساعت گشت وگذار در شبکهLTE، 10 ساعت گشت وگذار در شبکه Wi Fi، 10 ساعت پخش ویدئو، 40 ساعت پخش موسیقی و 225 ساعت در حالت standby پشتیبانی کنه که بنظر روی کاغذ همان مشخصات باتری گوشی 4S است.
با توجه به استفاده یک هفته ای من از گوشی بر روی شبکه AT&T نتایج بسیار امیدوارکننده بود.باتری در حدود یک روز کامل در هر بار استفاده دوام داشت. ساعت 8 صبح که گوشی را از شارژ میکشیدم و در سراسر روز با ترکیبی از برقراری تماس وب گردی پخش ویدئو دانلود، بازی و حتی استفاده از شبکه پر مصرف LTEاز آن استفاده میکردم. یک روز در ساعت 7.30 صبح گوشی را از شارژ کشیدم و در حدود نیه شب ودوباره به برق متصل کردم..مصرف برق دو گوشی4S و آیفون 5 تقریبا شبیه هم بود . کمی آیفون 5 مصرف بیشتری داشت.
در اینجا نتایج مقایسه آیفون 5 با گوشی های معروف آندروید و آیفون 4S آمده است:


من قصد دارم هر دوی اتصالگر برق و هد فون (ایرپاد) گوشی را در یک بخش با هم به نمایش بزارم.این نشون میده که کوچکترین لوازم یدکی گوشی نیز چقدر تغییر کرده اند. اتصالگر برق گوشی و کابل اتصال که با USB 2.0 کار می کند کوچکتر شده و این قابلیت را داره که از هر دو سمت به گوشی متصل بشه. طوری طراحی شده است که به راحتی به گوشی متصل و یا از آن جدا میشه و همچنین با سایز کوچکتر تا جای کمتری را هم بگیره .

 


و اما طراحی جدید ایرپاد های 29 دلاری اپل که همراه آیفون 5 عرضه شده است..یک تغییر دلپذیر از ایرپادهای ناراحت و گران 79 دلاری قدیمی به گوشی های باکیفیت و ارزانتر جدیده


نتیجه گیری : چه کسی باید آیفون 5 را بخرد؟
اگر کسی از یک سفرا از سال 2007 میومد و گوشی جدید را میدید چه فکری میکرد؟ این خیلی شبیه اولین آیفونه تقریبا همه چیزش تغییر کرده بجز دکمه Home گوشی.


خیلی سخته که یک قسمت از آیفون را پیدا کنید که دوباره طراحی و ساخته نشده باشه. در این آیفون اهمیت زیادی به جزییات داده شده.نکته بامزه اینه که طرفداران تکنولوژی دوست دارن حتی چرک نویس یه طرح اولیه جدید رو ببینن تا یه کاره تمییز و شسته رفته تکراری.اما بیشتر مشتری های امروز دقیقا بر عکس فکر میکنن...


نکته آخر اینکه سال گذشته ما گفتیم که گمشده های آیفون 4S شبکه 4G LTE و یک صفحه نمایش بزرگتره و حالا آیفون 5 اونها را داره بعلاوه یک پردازشگر جدید بعلاوه یک طراحی جدید بعلاوه Ios 6 بعلاوه خیلی چیزای بیشتر.این بهترین آیفونی است که تا الان ساخته شده است .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 29
  • بازدید کلی : 1,855